• Ultimele știri

    vineri, 9 decembrie 2016

    Metrorex a ales să cumpere vagoanele mai scumpe din Spania și nu pe cele mai ieftine din România. De ce ne jucăm cu sute de locuri de muncă și cu sute de milioane de euro?

    Firma spaniolă Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) având ca subcontractant pe Atelierele CFR Griviţa a câștigat licitația organizată pentru achiziția a minim 43 și maxim 51 de trenuri noi pentru Magistrala 5 Drumul Taberei – Eroilor. 


    Conform datelor din SEAP, compania din Spania a câștigat licitația cu o ofertă de 6,06 milioane de euro per garnitură de tren, ceea ce ar face ca valoarea maximă a contractului (dacă se achiziționează 51 de garnituri) să fie de 309 milioane de euro (conform estimărilor jurnalistului economic, Moise Guran, această sumă ar ajunge însă, în realitate, să treacă de 400 de milioane de euro).
    Ce (nu) spune Metrorex

    Tot în SEAP (detalii aici), se vede încă că la licitație a participat și firma românească ASTRA Vagoane Călători din Arad, cu o ofertă de 5,1 milioane de euro per tren. Cum prețul reprezenta o pondere de 60% din punctajul final, România Curată a încercat să afle unde a pierdut compania autohtonă licitația (pentru că dincolo de suma finală, din punctul de vedere al economiei naționale nu e totuna dacă banii sunt plătiți unei companii românești sau uneia străine).

    Astfel, România Curată a cerut clarificări de la Metrorex referitor la criteriile care au stat la baza atribuirii licitației și de ce nu a fost declarată câștigătoare oferta cu prețul cel mai mic. Biroul de presă al companiei ne-a răspuns că găsim informațiile solicitate pe www.metrorex.ro, secțiunea comunicate de presă. La secțiunea comunicate de presă nu am reușit însă să găsim informațiile solicitate. Am revenit la Metrorex și am cerut informațiile pe e-mail. Nu am primit niciun răspuns până la data publicării acestui articol.
    Ce ar însemna contractul pentru ASTRA. De la închiderea temporară la sute de noi locuri de muncă

    Reprezentanții Astra Vagoane Călători spun că nu se pot pronunța asupra acestei probleme doar pe baza informațiilor apărute în presă și că vor furniza un punct de vedere după ce câștigătorul licitației va fi anunțat pe SEAP. “Așteptăm să apără anunțul pe SEAP apoi vom vedea dacă vom face contestație sau nu. Noi vom folosi toate căile de atac. Compania noastră are capacitatea tehnică, oameni pregătiți și tehnologia necesară pentru a face aceste trenuri de metrou. Înainte de 89 pentru metroul bucureștean am livrat cele 252 de trenuri care circulă și acum”, a declarat Gheorghe Sârbu, unul dintre directorii companiei.

    În prezent, fabrica este închisă de două săptămâni, din cauza lipsei comenzilor, iar contractul de peste 300 de milioane de euro ar fi asigurat viitorul companiei cel puțin pentru câțiva ani. “Fabrica este închisă fiindcă oamenii sunt în concediu de două săptămâni. Se va redeschide luni. Am recurs la această soluție fiindcă nu avem comenzi din ţară. Din România avem un singur contract, pentru reparații la vagoanele livrate CFR înainte de 2011. În rest avem numai contracte din străinătate. Anul trecut am finalizat un contract în baza căruia am livrat 100 de vagoane de călători în Brazilia. Mai avem un contract cu o firmă din Cehia pentru livrarea a 73 de vagoane călători. Acesta este în desfășurare. Am mai câștigat o licitație la Primăria Arad pentru a livra 6 tramvaie. Acest contract se finalizează în această lună. Mai avem un contract cu Primăria Timişoara pentru modernizarea a 30 de tramvaie”, a explicat Gheorghe Sârbu.

    Acesta spune că în prezent fabrica are aproximativ 1.000 de angajați, iar dacă ar fi câștigat contractul cu Metrorex ar mai fi angajat circa 250-300 de oameni. “Dacă nu câștigăm contractul cu Metrorex vom încerca să găsim alte contracte”, a declarat Sârbu.

    Potrivit HotNews.ro, deocamdată contractul cu CAF nu a fost semnat pentru că se află în etapa de 10 zile în care mai pot fi depuse contestații. Licitaţia pentru noile trenuri de metrou a fost lansată în iunie 2014, iar ofertele au fost deschise pe 16 octombrie. Compania spaniolă CAF a mai câştigat în ultimii ani un contract cu Metrorex care presupune achiziţia de 16 trenuri de metrou pentru circa 100 de milioane de euro. O parte din aceste trenuri au început să circule pe Magistrala 2 din Bucureşti.

    ***

    “Deși au venit cu un preț mai mic cu 20 la sută decât al spaniolilor, deși au venit cu un preț mai mic chiar şi decât al chinezilor, ceea ce e destul de greu, românii au pierdut această licitație organizată în ţara lor. Potrivit caietului de sarcini, prețul era cel care conta în proporție de 60 la sută. Habar n-am cât de proaste ar fi putut fi metrourile românești făcute la Arad, dar cred că pentru ţara noastră ar fi fost extraordinar că o companie care angajează oameni de la noi să câștige un contract atât de mare. Nu știu cum se fac caietele astea de sarcini pentru aceste licitații, știu doar că ele trebuie să respecte regulile europene, și să asigure o egalitate de șanse participanților. De asemenea, nu vreau sa îndemn pe nimeni să facă mânării la licitații, dar cu toate astea, vă repet că ţara noastră este condusă de idioți”.

    Reacția lui Moise Guran, după anunțul companiei câștigătoare (reacția integrală aici)

    Politică

    România

    Urmăriți-ne pe Google+

    Urmăriți-ne pe Twitter!

    Urmăriți-ne pe Youtube!